Algemeen

Pakezel voor luchttransport

De AirMule tijdens de eerste vlucht zonder veiligheidslijnen in het noorden van Israël. In feite is het toestel een grote drone (foto: Tactical Robotics Ltd)

In Noord-Israel heeft een prototype van de ‘AirMule’ een testvlucht gemaakt zonder dat het toestel met veiligheidslijnen vast zat aan de grond. De AirMule is een VTOL (vertical take-off and landing), een vliegtuigje met vaste vleugel dat verticaal kan opstijgen en landen.

De AirMule heeft interne propellers (niet zichtbaar op de foto) die puur voor verticale aandrijving zorgen en twee propellers boven op de romp die verstelbaar zijn. Alle propellers draaien binnen een behuizing. Het grote voordeel van dit systeem is dat het relatief veilig is om met het toestel te manoeuvreren in kleinere ruimtes ten opzichte van een helikopter.

Pakezel RC en autonoom

Het door het Israëlische Tactical Robotics Ltd ontworpen systeem kan op afstand bestuurd worden maar het kan ook autonoom vliegen. Het is bedoeld om gewonden te kunnen evacueren op het slagveld en om kleine schepen luchtsteun te geven die zelf geen onbemande helikopter kunnen huisvesten.

De nu geteste versie van de AirMule heeft dankzij een 536 kW Turbomeca Arriel 1D1 turbine een payload (nuttig draagvermogen) van 0,9 Ton. Er zijn plannen om een versie te bouwen met een zwaardere, 723 kW sterke motor. Naast de AirMule is het de bedoeling dat er een civiele variant komt (Cormorant) die met een payload van 440 kg een actieradius heeft van 300 km met een maximale vlieghoogte van 5486 m en een maximum snelheid van 185 km/h.

De testen staan momenteel geheel in het teken om de autonome vrachtcapaciteiten te demonstreren bij omstandigheden waarbij het vliegtuigje niet zichtbaar (out-of-sight) is. Zusterbedrijf Metro Skyways wil met de techniek en de ervaringen met de AirMule een civiele versie ontwikkelen op auto-formaat.

Bron: Tactical Robotics LtdP

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven