Algemeen
magneten voor elektromotoren
NRC onderzoekers tonen een product dat met hun nieuwe technologie voor de productie van magneten is gemaakt (foto's: CNRC).

De National Research Council of Canada (CNRC) heeft een methode ontwikkeld om permanente magneten te produceren met behulp van cold spray additive manufacturing (CSAM). Met deze innovatieve productiemethode om magnetische materialen te maken, hebben de onderzoekers een nieuw proces ontwikkeld voor de fabricage van magneten voor elektromotoren.

Op dit moment worden krachtige magneten die worden gebruikt in elektromotoren meestal gemaakt met behulp van processen zoals sinteren of spuitgieten. Bij deze processen moeten de magneten eerst worden geproduceerd en vervolgens tot een eindproduct worden gevormd en samengevoegd.

De CSAM-technologie van de CNRC combineert alle stappen in één. De nieuwe technologie leidt niet alleen tot aanzienlijke kostenbesparingen, maar opent ook een wereld van ontwerpmogelijkheden die ondenkbaar waren met de traditionele productieprocessen.

3D printen met hoge snelheid

Cold spray additive manufacturing is een proces waarbij materiaal als fijn poeder wordt versneld in een straal gecomprimeerd gas met hoge snelheid. Een stroom poederdeeltjes botst met grote snelheid op de ondergrond waar laag na laag wordt opgebouwd.

Om het proces te controleren, wordt een industriële robot gebruikt om snelle en nauwkeurige 3D-bewegingen uit te voeren, waardoor het mogelijk wordt om complexe vormen te creëren. In vergelijking met andere additieve productietechnieken heeft CSAM het voordeel van hoge opbouwsnelheden die de productie van enkele kilo’s magneten per uur mogelijk maken.

Magneten voor elektromotoren

Een ander voordeel van de koud gespoten magneten van de National Research Council of Canada is dat ze uitstekende mechanische en thermische eigenschappen hebben. De hoge snelheden die worden gebruikt bij de afzetting van het materiaal en de afwezigheid van polymeer in de materiaalmatrix zorgen voor mechanische intrinsieke eigenschappen van de magneet die veel beter zijn dan die van conventionele magneten.

De hechting van het magneetmateriaal aan de ondergrond is opmerkelijk omdat noch lijm noch een steun wordt gebruikt. Magneten die zijn gemaakt met behulp van CSAM zijn gemakkelijk te bewerken in vergelijking met de brossere gesinterde magneten. De CNRC-technologie maakt ook magneten met een verhoogde thermische geleidbaarheid en betere thermische regelbaarheid mogelijk. De magneten zijn ook nog eens bestand tegen corrosie en oxidatie en zullen daarom langer meegaan.

Prototypes

magneten voor elektromotor
Onderzoekers bereiden op de koudsproei-installatie van het CNRC een onderdeel voor voor een prototype van een elektromotor.

De onderzoekers hebben met succes prototypes van motoren met het nieuwe harde magnetische materiaal geconstrueerd en getest. Ze zijn nu op zoek naar nieuwe manieren om CSAM te gebruiken om motorontwerpen te verbeteren. Ze werken actief aan de ontwikkeling van zachte magnetische materialen om de range aan beschikbare middelen te complementeren.

Volgens de onderzoekers zal de technologie het mogelijk maken om compactere, beter presterende motoren voor de toekomst te produceren. Dit kan de weg vrijmaken voor het bouwen van complete motoren met behulp van CSAM. De technologie biedt aanzienlijke voordelen zoals kostenreductie, beter thermisch beheer en complexer geometrieën en functionaliteiten.

Gezien het belang van het verminderen van de CO2-uitstoot in de volgende generatie voertuigen, zijn veel van de ontwikkelingsinspanningen van CNRC gericht op elektromotoren. Maar ook andere industrieën zouden kunnen profiteren van de nieuwe technologie. Belangrijke toekomstige toepassingen zijn onder meer magnetische koeling, windturbines en telecommunicatieapparatuur.

Op de site van de CNRC vindt u een korte video waarin het additieve productieproces van een permanente magneet op de binnenzijde van een cilinder wordt getoond.

 

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

    Schematische voorstelling: Van idee tot productie (Beeld: Volkswagen)Volkswagen Group Components heeft in Salzgitter (Duitsland) één nieuw laboratoria voor celonderzoek en -ontwikkeling in Europa geopend. Met dit nieuwe lab breidt de onderneming haar expertise in accutechnologie verder uit en zet ze een volgende stap in de… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear)Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021 110… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP)Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een oplossing… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric)Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd op… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK)NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen voor… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco)Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf nu… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana)Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De transmissie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven