Algemeen
Met de batterijtechnologie van LeydenJar kan een elektrische wagen wel 70% meer afstand afleggen voordat hij weer aan het stopcontact moet. (Foto's: LeydenJar)

Start-up bedrijf LeydenJar Technologies heeft in een nieuwe investeringsronde 22 miljoen euro opgehaald. De financiële injectie is nodig om technologie verder door te ontwikkelen en op te schalen. Hiermee bereidt LeydenJar zich voor op massaproductie tegen een competitieve prijs.

De technologie van LeydenJar zorgt voor batterijen met 70% meer energieopslag dan de beste batterijen die nu in de markt worden aangeboden. Dit maakt een veel grotere actieradius van elektrische auto’s mogelijk, een smartphone die minder vaak aan de lader hoeft en binnenkort zelfs dat vliegtuigen elektrisch kunnen vliegen. Het uiteindelijke doel is de energietransitie te versnellen met innovatieve batterijtechnologie.

Durfinvesteerders

Met deze nieuwe financiële injectie kan de start-up de technologie verder ontwikkelen, het product klaarmaken voor massaproductie en besparen op de kostprijs. LeydenJar haalde het bedrag op bij Nederlandse en Amerikaanse durfinvesteerders en kreeg een extra steun in de rug van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland met een subsidie van ruim 5 miljoen euro.

85% lagere footprint

Batterijen met een hoge energiedichtheid zijn onder andere nodig voor de elektrificatie van de automobiel branche. Met de batterijtechnologie van de start-up kan een elektrische auto wel 70% meer afstand afleggen voordat hij weer aan het stopcontact moet. Ook is de batterij geschikt voor snelladen, zodat je binnen een kwartier weer op de weg bent. Onderscheidende bijkomstigheid is dat het maakproces van deze batterijen ook nog eens fors duurzamer is dan van ‘gewone’ li-ion (oplaadbare) batterijen en er dus veel minder CO2 bij vrij komt tot wel 85%.

Sinds LeydenJar in 2016 vanuit TNO is ontstaan, zet zij vol in op groei en doorontwikkeling van de technologie. Hierbij is het vergroten van de levensduur van de batterij een cruciale volgende stap in de ontwikkeling, alsmede het opschalen van de fabriek in Eindhoven. (Foto: LeydenJar)

Versnellen energietransitie

Oprichter en directeur Christian Rood: ”Met deze investering kunnen we een grote stap maken in het versnellen van de energietransitie, omdat batterijtechnologie nog vaak de bottleneck is voor de elektrificatie van auto’s en vele andere toepassingen. In de toekomst zullen we steeds meer gebruik maken van allerlei toepassingen van batterijen. Dan is het dus ook extra noodzakelijk dat deze op een duurzame manier worden geproduceerd. We zijn er trots op een sterk consortium aan investeerders aan ons te hebben kunnen binden en kijken ernaar uit om deze technologie samen met onze klanten verder te ontwikkelen. Op naar de superbatterij!”

Opschalen fabriek Eindhoven

Sinds LeydenJar in 2016 vanuit TNO is ontstaan, zet zij vol in op groei en doorontwikkeling van de technologie. Hierbij is het vergroten van de levensduur van de batterij een cruciale volgende stap in de ontwikkeling, alsmede het opschalen van de fabriek in Eindhoven. Daarnaast heeft het techbedrijf mensen nodig om die ontwikkeling te kunnen maken. Werken er nu nog ongeveer twintig mensen bij het bedrijf, door deze investering verwacht LeydenJar over 1,5 jaar naar ten minste 70 fte door te groeien.


Toetreders in deze Series A investeringsronde zijn YARD ENERGY, Catalus Capital, Invest-NL, ING Sustainable Investments en Somerset Capital Partners. Bestaande investeerders (onder anderen BOM en DOEN participaties) investeren ook verder.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven