Algemeen
kraan in overslaghaven
MOtorreductoren verplaatsen de laadkranen via de sporen langs de losplaats in de overslaghaven (foto's: Nord)

Wuhan Iron and Steel Group (WISCO), één van de grootste bedrijven in de Chinese staalsector, heeft een nieuwe overslaghaven gebouwd om de toenemende hoeveelheden geïmporteerde erts uit de Oost-Chinese Zee beter te kunnen verwerken. In de bulk handling machines die werden geïnstalleerd door drie verschillende OEM’s zijn in totaal meer dan 170 motorreductoren van Nord Drivesystems.

De haven bestaat uit verschillende ligplaatsen en kades waar 15 miljoen ton erts per jaar kan gelost worden uit zeeschepen. Hoewel de onderneming een aantal mijnen in China exploiteert, komt het merendeel van de ijzererts uit het buitenland. De oudste staalreus uit China bevindt zich echter 650 km stroomopwaarts van de Yanghtze.Transport over de Yangtze is de logische, efficiënte en goedkoopste keuze. De geïmporteerde erts moet aan de kust worden overgeladen op kleinere boten die tot in Wuhan kunnen varen.

Nieuwe overslaghaven

Door de toenemende vraag naar staal en dus ook grondstof had WISCO een grotere overslagcapaciteit aan de kust nodig, bij voorkeur in eigen beheer. In 2010 en 2011 werd een nieuwe overslaghaven ontwikkeld in Wugang, in het zuiden van de Zhoushan Archipel. Na inspectie, testfase en goedkeuring voor dienst functioneert deze nu als de belangrijkste overslaghaven voor WISCO met een cargocapaciteit van 30 miljoen ton erts per jaar.

Voor WISCO waren de belangrijkste vereisten voor alle zware machines een hoge betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten. Problemen met machines leiden tot grote onderhoudskosten en stilstand zou zich vertalen in het verstoren van de laad-en losprocessen op de havensite. Daarom zijn voor de havenkranen en transportbanden betrouwbare aandrijfoplossingen nodig. Nord Drivesystems kreeg de opdracht voor levering van 170 ‘heavy duty’ motorreductoren. Deze werden geplaatst op de kranen en transportbanden, in samenwerking met diverse Chinese OEM’s.

Motorreductoren voor zware omstandigheden

motorreductoren voor overslaghaven
WISCO heeft voor de nieuwe overslaghaven gekozen voor heavy-duty onderhoudsarme motorreductoren

Drie zogeheten ‘clam shell’-lossers (2.500 ton/h) bedienen de grootste kade in de overslaghaven. De machines worden aangedreven door 72 drietraps reductoren. Twee mobiele scheepsladers (5.000 ton/h) zijn voorzien van 16 drietrapsreductoren en een tweetraps kegelwielreductor. Met deze aandrijvingen kunnen de machines zich voortbewegen langs de kade. In drie overslagkranen (500 ton/h) voor de ijzerertsopslag werden nog eens 72 drietrapsreductoren geïnstalleerd.

Alle motorreductoren hebben een ‘heavy duty’-behuizing die hen geschikt maakt voor het gebruik buiten en in slechte weersomstandigheden. Ze bieden een goede bescherming tegen de typische uitdagingen van een maritieme omgeving. Om de zoute atmosfeer te weerstaan, zijn speciale coatings gebruikt. De meeste motoren zijn uitgerust met optionele onderdelen, zoals remmen die bestand zijn tegen stof en roest, microschakelaars voor het bewaken van de remkarakteristieken of een dubbele afscherming die de motor beschermt tegen binnendringen van water.

Applicatiespecifieke uitvoering

Alle tandwielkasten zijn vervaardigd uit één enkele behuizing, die zorgt voor een optimale weerstand tegen de axiale en radiale krachten. Daarnaast is deze constructie gunstig voor het rendement, resulteert ze in een hoger koppel en een geluidsarme bediening.

Hoewel de motoren, kranen en trolleys vaak de klok rond opereren, kunnen de machines gedurende een bepaalde periode stilstaan. De standaardopbouw van de aandrijvingen is echter zodanig, dat normaal bedrijf zonder speciaal onderhoud direct kan worden hervat, zelfs na langdurige stilstand.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven